twitter





Seorang kenalan tak tahu mana datang selalu bercakap soal berkaitan agama..dier muallaf alhamdulillah dier dapat "nur" dan harap dier kekal sampai ke hujung nyawa dalam islam. 

Pernah beberapa kali ktorg berhujah soal aurat wanita & lelaki..soal rumah tangga..soal hukum hakam..soal kitab2 agama..soal ulama' dan alhamdulillah berhujah dengan orang berilmu dapat menambahkan ilmu agama. Kawan-kawan semua tak kira lelaki atau wanita semua agree sebab hujah yang masing-masing kluarkan cukup padat.

Tapi ada satu part yang ktorg (kawan-kawan perempuan) kurang bersetuju bila bab Poligami di jadikan hujah. Alhamdulillah ktorg faham hukum Poligami & Kebaikkan untuk Isteri Pertama diakhirat kelak. Yer betol semua kawan-kawan lelaki bersetuju dengan Poligami sebab itu kelebihan untuk lelaki. Sayangnya Adam tetap suka berbalah bab hukum Poligami dengan aku tapi alhamdulillah tak pernah kena point pun kalau dier nak berhujah guna segala ayat al-quran sebab aku tak pernah membangkang ayat-ayat suci al-quran.

Mereka (lelaki) cukup tahu syarat dan hukum nak berpoligami tapi hakikatnya tak pernah ikut. Secara jujurnya jasad tidak akan memberi ape-ape keuntungan kepada manusia tapi manusia lupa tentang soal HATI. Ayat-ayat al-quran semua berkata sesuatu yang benar tapi umat manusia memutar belit dari segala cara.Kalau nak ikut cakap lelaki confirm semua akan cakap "nabi muhammad sendiri berkahwin lebih dari 1" - mmm,time nak kawin tahu pulak lelaki ingat tentang hukum tentang cerita kisah NABI, tahu pulak wanita yang memberi izin suami berkahwin lagi akan dapat payung emas di syurga kelak..

Tapi secara realitinya zaman sekarang bukan lagi zaman nabi..dan lelaki sekarang adalah 0.01% yang mampu berlaku adil dari segala segi untuk kesemua isteri-isterinya. Isteri yang sorang pun belom tentu lelaki didik jadi isteri solehah dunia akhirat inikan pulak nak tambah isteri. Adakah lelaki ingat atau pura-pura lupa 1 benda isteri berbuat dosa akan si suami akan menanggung di akhirat kelak. 

Owh yer..macam mana lelaki nak ingat tentang dosa yang isteri buat sebab dosa itu tidak berbau..dosa itu tidak boleh nampak.

Kalau seorang isteri pun lelaki tak mampu nak didik..harap jangan pernah bermimipi untuk berkahwin 2 3 atau 4. Sebab dosa sendiri pun kalian tak mampu nak jaga ditambah pulak dosa adik-adik perempuan..kakak-kakak..dosa isteri yang sorang berapa banyak dosa yang kalian akan tanggung? Fikir ini dulu sebelom ikut nafsu yang takkan pernah ade pengakhirannya.

Andai kalian tahu saya bukan wanita yang menentang hukum berpoligami tapi secara realitinya kalau seorang lelaki itu mampu 100% ikut cara ISLAM dalam poligami dengan izin ALLAH tak mungkin saya tentang.Ini adalah pendapat saya secara peribadi.

Video diatas adalah contoh kehidupan poligami. Tonton dan ambil iktibar walaupun ia sekadar lakonan tapi tak mustahil ia pernah berlaku secara realiti di muka bumi ini.

0 comments: